Моніторинг рівня знань учасників професійного навчання

 

Моніторинг рівня знань учасників професійного навчання передбачає вхідний, поточний та підсумковий контроль. Проведення означених видів контролю передбачає використання закладом банку засобів оцінювання. Банк засобів оцінювання – сукупність контрольних заходів і засобів для перевірки компетентностей, набутих учасниками професійного навчання під час опанування навчального матеріалу програми підвищення кваліфікації. До банку засобів оцінювання відносяться: анкетування, тестування, співбесіда, контрольні завдання, ситуаційні вправи, публічний виступ, презентація, обмін досвідом, написання письмової роботи (есе, випускна робота) тощо.

Навчання за професійною (сертифікатною) програмою може передбачати вхідний контроль знань, умінь та навичок, поточний контроль та завершується підсумковим контролем.

Навчання за короткостроковою програмою обсягом від 0,5 до 1 кредиту ЄКТС завершується підсумковим контролем. Оцінювання результатів навчання за короткостроковою програмою обсягом до 0,5 кредиту ЄКТС не здійснюється.

Навчання за дистанційною формою передбачає проведення підсумкового контролю знань, умінь та навичок очно, при цьому поточний контроль може здійснюватися дистанційно.

Вхідний контроль передбачає проведення анкетування (з метою здійснення аналізу кількісного і якісного складу слухачів, як своєрідної форми соціологічного дослідження) та тестування для виявлення рівня знань, умінь та навичок на початку навчання.

Поточний контроль здійснюється у формі та за періодичністю, визначеними програмою. Поточний контроль здійснюється у письмовій або усній формі з використанням банку засобів оцінювання (тестування, виконання індивідуальних та групових завдань, розв’язання ситуаційних вправ, обмін досвідом, артикуляційний та граматичний практикуми, усне опитування, співбесіда (під час практичного заняття за результатами етапу/сесії), ділова гра, написання есе, розроблення мультимедійної презентації тощо).

Підсумковий контроль проводиться для визначення якості засвоєння учасником професійного навчання конкретних модулів, тем навчальної програми, у тому числі навчального матеріалу, визначеного програмою підвищення кваліфікації для засвоєння у процесі самостійної роботи. Підсумковий контроль здійснюється у формі тестування, усного або письмового розв'язання ситуаційних завдань, надання відповідей на запитання, захисту письмових робіт (есе, випускних робіт), презентації розроблених проєктів, написання звіту (або презентації) про результати групового чи індивідуального вирішення завдань, виступу на заході (конференції, семінарі, диспуті), колоквіуму тощо. Метою підсумкового контролю є оцінювання результатів навчання за професійною (сертифікатною) програмою підвищення кваліфікації та/або короткостроковою програмою обсягом понад 0,5 кредиту ЄКТС.

Розроблені тестові та ситуаційні завдання, теми письмових робіт (есе, випускна робота) та ін., зорієнтовані на вимірювання засвоєння ключових понять, тем, модулів програми, розглядаються навчально-методичною радою Центру та, у разі схвалення, включаються до програм підвищення кваліфікації.

Під час проведення підсумкових контрольних заходів рівень знань учасників професійного навчання в Центрі визначається за 120-бальною оціночною шкалою та приводиться у відповідність до національної шкали: "відмінно", "добре", "задовільно", "незадовільно". Зокрема, у Центрі встановлена така відповідність:

– "відмінно"          –     91-120 балів    (високий рівень);

– "добре"               –     61-90 балів      (достатній рівень);

– "задовільно"      –     31-60 балів      (середній рівень);

– "незадовільно"   –     0-30 балів        (низький рівень).

Підсумкове практичне заняття у формі співбесіди, як форма поточного контролю/вид навчальної роботи, в основному використовується організаторами навчання за умови реалізації навчальної програми підвищення кваліфікації з поділом на етапи/сесії. Головною метою заходу є визначення рівня засвоєння учасниками професійного навчання навчального матеріалу (модулів, тем) з метою вмотивування їх до самоосвіти у міжсесійний період та визначення організаторами навчання рівня досягнення навчальних цілей задля коригування процесу навчання в подальшому. Співбесіда проводиться методом усного опитування згідно з переліком питань, розроблених відповідно до навчального плану програми.

Розв'язання ситуаційних завдань є однією із форм підсумкового контролю під час реалізації професійних (сертифікатних) програм підвищення кваліфікації. Даний контрольний захід може проводитися як в усній, так і в письмовій формі. Кількість залучених для проведення даного контрольного заходу викладачів визначається навчально-тематичним планом програми та розкладом занять.

Написання письмових творчих робіт (есе – неструктурована письмова творча робота, яка презентує авторське бачення проблеми, питання або явища та викладається учасником професійного навчання у критично публіцистичній манері) – форма контролю, яка, як правило, використовується в Центрі для груп учасників професійного навчання, які вперше призначені на державну службу та службу в органи місцевого самоврядування, і має на меті виявлення рівня та якості виконання ними індивідуальної роботи на етапі самостійного навчання, його суб'єктивно-особистісних якостей, знань, умінь та здібностей до пізнавальної активності. Обсяг есе повинен бути таким, що дозволяє в повній мірі виконати завдання, але не перевищувати 4 сторінок друкованого тексту формату А-4 14 кеглем з використанням шрифту Times New Roman через 1,5 інтервал.

Критеріями оцінювання письмової творчої роботи (есе) є:

  • відповідність змісту роботи обраній темі та повнота її розкриття;
  • уміння наводити переконливі факти й аргументи за обраною темою;
  • здатність логічно викладати матеріал, аналізувати наведені факти;
  • наявність у роботі власної точки зору та аргументованих висновків;
  • дотримання вимог щодо оформлення письмової роботи.

При оцінюванні творчих письмових робіт застосовується така шкала оцінок:

– "відмінно"          –     91-120 балів    (високий рівень);

– "добре"               –     61-90 балів      (достатній рівень);

– "задовільно"      –     31-60 балів      (середній рівень);

– "незадовільно"   –     0-30 балів        (низький рівень).

Оцінки "відмінно" заслуговує робота, в якій слухач повністю дотримався критеріїв оцінювання письмової творчої роботи.

Оцінку "добре" отримує робота, в якій слухач в цілому дотримався критеріїв оцінювання письмової творчої роботи.

У разі поверхневого розкриття теми, відсутності власної точки зору та аргументованих висновків, часткового дотримання вимог щодо оформлення есе, робота заслуговує оцінки "задовільно".

Оцінкою "незадовільно" оцінюється робота, в якій не розкрита тема, наявні принципові помилки щодо вимог та оформлення роботи.

Термін зберігання есе встановлюється номенклатурою справ Центру.

Процедура захисту письмової роботи передбачає стислий виклад учасником професійного навчання опрацьованого матеріалу з окресленням основної проблематики, власного бачення шляхів вирішення проблеми та сформульованих аргументованих висновків.

Під час захисту роботи учасник професійного навчання повинен:

– обґрунтувати актуальність обраної теми;

– розкрити зміст роботи;

– обґрунтувати власну точку зору з викладених питань;

– відповісти на зауваження та запитання, поставлені членами комісії або слухачами;

– супроводжувати виступ підготовленою мультимедійною презентацією;

– вміти користуватися технічними засобами навчання.

Захист письмових робіт учасниками професійного навчання оцінюється за національною шкалою.

Підсумкова оцінка виконаної письмової роботи є інтегрованою, так як враховує оцінювання підготовленої письмової роботи, розробленої мультимедійної презентації та безпосередньо публічного виступу.

Оцінювання результатів навчання за відповідною програмою підвищення кваліфікації узагальнюється в відомостях.

Середня підсумкова оцінка рівня знань учасників професійного навчання обраховується за результатами всіх видів контрольних заходів, передбачених відповідною програмою.

Отримання учасником професійного навчання оцінки "задовільно" і вище під час контрольних заходів є підставою вважати, що відповідні критерії оцінювання, визначені програмою, підтверджено.

Підсумкова оцінка учасника професійного навчання враховує питому вагу кожного критерію оцінювання, а саме: відвідування занять, проходження дистанційного навчання (у разі використання дистанційної форми навчання), результат поточного та підсумкового контролю.

Документ про підвищення кваліфікації (сертифікат) видається за умови набрання учасниками професійного навчання не менше ніж 75 %, обрахованих з урахуванням питомої ваги кожного із критеріїв оцінювання.

Учасник професійного навчання, який за результатами підсумкових контрольних заходів має оцінку низького рівня або при обрахуванні підсумкової оцінки набрав менше 75 %, вважається таким, що не в повному обсязі виконав навчальну програму. Такому учаснику видається довідка та надається можливість виконати навчальну програму та повторно пройти підсумковий контроль знань.